روانشناسی کاربردی

مقالات و توصیه های کاربردی روانشناسی

روانشناسی کاربردی

مقالات و توصیه های کاربردی روانشناسی

درمان قطعی اختلال پانیک چیست ؟ | رهایی از پانیک اتک در خواب!

9k= (225×225)

 به نظر شمار راه رهایی از پانیک اتک چیست ؟ بیماری پانیک میتواند مشکلات زیادی پدید بیاورد برای بسیاری پانیک اتک در خواب هم مشکل است و اختلال پانیک  ممکن است در خواب هم سراغ آن ها بیاید از این رو ئرمان حمله پانیک برای این افراد اهمیت زیادی دارد اما دقیقا حمله پانیک چیست ؟ داروی پانیک چیست ؟ درمان سنتی پانیک ممکن است در مواری جوابگو باشد اما چقدر میتوان به این درمان ها اتکا کرد و داروی پانیک چیست ؟ آیا تست تشخیص پانیک میتواند برای درمان پانیک اتک موثر باشد ؟ در ایم مقاله در خصوص موضوعاتی مثل درمان حملات پانیک صحبت خواهیم کرد و عوارض بعد از حمله پانیک را توضیح خواهیم داد 

 

 

اختلال پانیک چیست؟ نشانه های عمومی بیماری پانیک اتک

تجربه‌های پی در پی حملات پانیک میتواند در نهایت  باعث به وجود آمدن بیماری پانیک در فرد بشود . حملات پانیک یا همان پانیک اتک موج‌های شدیدی از ترس و یا ناراحتی هستند که در عرض چند دقیقه به بالا ترین میزان خود می‌رسند. فرد مبتلا به اختلال پانیک اتک همواره در ترس تجربه‌ی دوباره‌ی پانیک اتک زندگی می‌گذارند. هر کسی ممکن است حد اقل یک بار حمله پانیک را تجربه کرده باشد به عنوان مثال هنگامی که احساس ترس و اضطراب شدیدی بر شما غلبه می‌کند که هیچ علت مشخصی ندارد. از علائم حمله پانیک میتواند بالا رفتن ضربان قلب یا عرق کردن  ویا مشکلات تنفسی باشد.

بیشتر مردم حد اقل یک بار در عمر خود حمله پانیک را تجربه می‌کنند. بیماری پانیک یا اختلال پانیک با ترس مداوم تجربه‌ی یک حمله‌ی دیگر مشخص می‌شود.

شاید نشانه ها وعلائم این بیماری ترسناک به نظر برسد اما باید گفت برای این بیماری راه های درمانی وجود دارد . یافتن یک درمان مناسب معمولا مهم ‌ترین بخش کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی شماست.

9k= (239×211)

نشانه های معمول اختلال پانیک اتک چیست؟

به شکل عمومی اگر شما چهل مرتبه یا بیشتر حمله پانیک را تجربه کرده باشید احتمالا مبتلا به بیماری پانیک هستید . همچنین علائم بیماری پانیک به شگل معمول در دوران نوجوانی و تا قبل از 25 سالگی خود را نشان میدهند

حمله پانیک تجربه‌ی یک ترس شدید است که عموما بدون دلیل است و شکل  ناگهانی دارد و میتوان گفت هیچ هشدار قبلی‌ای ندارد. این حالت میتواند ۱۰ تا ۲۰ دقیقه به طول بکشد. در موارد پیشرفته ‌تر ممکن است مدت زمان این حمله تا بیش از ۱ ساعت نیز برسد.

علائم رایج و معمول اختلال پانیک اتک معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

 

سوزش در نواحی دست و پا

بالا رفتن ضربان قلب و یا تپش قلب

احساس خفگی و تنگی نفس

لرزش شدید بدن

احساس تنگی در قفسه سینه

احساس سرگیجه ناگهانی

داشتن حالت تهوع

تغیرات دمای بدن مثل تب

احساس تغیرات دمایی مثل حس سرما در بدن به خصوص پا ها

تغییر و بهم ریختگی در حالت روحی، از جمله احساسات غیر واقعی و یا از خود بی خود شدن

احساس درد سینه

 

 

راه های درمان اختلال پانیک اتک چیست؟

 در درمان این اختلال عموما تلاش میشود تا علائم بیماری پانیک از بین بروند و یا تا حد امکان کاهش پیدا کند. این درمان معمولا باید زیر نظر یک روانشناس متخصص صورت گیرد و در برخی موارد ممکن است دارو نیز برای کاهش برخی علائم تجویز شود. درمان این بیماری معمولا به روش رفتار درمانی شناختی است. در این نوع درمان شما یاد میگیرید که روی اعمال و طرز تفکر خود تغیراتی ایجاد کنید تا بتوانید ترس های خود را کنترل کنید و از علت حملات خود آگاه شوید.

دارو هایی که برای درمان بیماری پانیک اتک استفاده میشوند همیشه یکی نیستند اما به شکل عمومی از دارو های

فلوکستین  ,پاروکستی و سرترالین بیشتر استفاده میشود .

داشتن یک برنامه منظم روزانه , ورزش کردن به شکل منظم,  داشتن خواب به میزان کافی و همچنین اجتناب از مصرف مواد محرک مثل کافئین و همچنین مواد مخدر و دخانیات میتواند به کاهش علائم بیماری پانیک و درمان آن کمک کند .

 

چگونه می‌توان بیماری پانیک را تشخیص داد؟

اگر شما نشانه‌ها و علائمی از حمله پانیک را تجربه کرده‌اید، احتمالا به دنبال یک راه درمان فوری برای شکست دادن این اختلال هستید. اکثر افرادی که پانیک اتک و یا حمله‌ی پانیک را برای بار اول  تجربه می‌کنند این تصور را دارند که دچار حمله‌ی قلبی شده‌اند و به شکل معمولا آزمایش‌هایی روی شخص صورت می‌گیرد تا مطمئن شود که علائم او ناشی از حمله‌ی قلبی نبوده است.

پزشک ممکن است از سوابق روحی شما از شما سوال کند و علائم شما را دوباره با دقت بررسی کند. قبل از اینکه پزشک مطمئن شود که شما دچار اختلال پانیک اتیک شده‌اید می‌بایست تمامی فرضیه‌های دیگر خود را در رابطه با بیماری های روانی دیگر که احتمال بروزشان هست، رد کند.

 

روند بیماری پانیک به چه شکل میباشد ؟

بیماری پانیک به شکل کلی یک بیماری بلند مدت میباشد و تقریبا درمان آن در زمان کوتاه ممکن نیست حتی ممکن است درمان این بیماری برای برخی از افراد کاملا جواب ندهد و مجبور باشند تا آخر عمر خود با آن دست و پنجه نرم کنند . برای برخی از افراد نیز ممکن است این بیماری به شکل دوره ای و در کوتاه مدت یا میان مدت اتفاق بیفتد به شکلی که یک مدت طولانی هیچ نشانه ای از بیماری موجود نباشد و در زمان دیگر علائم بیماری به شکل شدیدی مشاهده شود . البته اکثر افراد با استفاده از درمان می‌توانند برخی از علائم را کاهش دهند . همچنین با کمک مشاور ازدواج می‌توانید در خصوص زندگی با افراد دارای اختلالات در مهم‌ترین تصمیم زندگی خود نظر و راهنمایی یک متخصص را همیشه و هر زمان همراه خود داشته باشید.

 

روش های پیش گیری از اختلال پانیک چیست؟

به شکل کلی هنوز هیچ روش قطعی برای درمان و یا جلوگیری از این بیماری  کشف نشده اما بعضی از موارد در بیشتر افراد مبتلا به این بیماری ثابت است . به عنوان مثال در بیشتر موارد مصرف دخانیات و یا کافئین به بد تر شدن اختلال حمله پانیک منجر میشود . شما باید برای کاهش مشکلات ناشی از این بیماری از شرایط تنش زا دوری کنید و همچنین میتوانی به انجام کار هایی که استرس را کم میکند مثل طبیعت گردی و یا ورزش های سبک مثل پیاده روی و همچنین مدیتیشن و یوگا بپردازید .  همچنین اگر در شرایطی بودید که اضطراب زیادی را به دلیل بروز یک سری مشکلات در زندگی‌تان تجربه می‌کردید بهتر است که با یک روانشناس در این باره صحبت کنید تا با کاهش اضطراب‌های موجود بتوانید از بروز این بیماری بکاهید.

مهم ترین علل ابتلا به بیماری پانیک اتک چیست؟

دلایل ابتلا به اختلال پانیک به شکل دقیق مشخص نیست، اما تحقیقات روی افراد مبتلا به این اختلال نشان می‌دهد که افراد خاصی مستعد این بیماری هستند. مخصوصا خانوم‌ها دو برابر بیشتر از آقایان احتمال رشد چنین بیماری‌ای را در خود دارند. مشاور و روانشناس خانواده می‌تواند در کاهش تنش‌های موجود در زندگی با اطرافیان کمک شایانی در مبتلا نشدن به بیماری‌های روحی و روانی داشته باشد.

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد