روانشناسی کاربردی

مقالات و توصیه های کاربردی روانشناسی

روانشناسی کاربردی

مقالات و توصیه های کاربردی روانشناسی

قبل از ایجاد انگیزه کنکور و انگیزه درس خواندن باید به چه نکاتی توجه کرد ؟

images (287×176)  

بسیاری از خانواده ها سعی در ایجاد انگیزه کنکور و ایجاد انگیزه درس خواندن در فرزندان خود هستند اما شاید به بعضی از اساسی ترین نکته در این موضوع توجه نشده باشد و آین نکات نیاز به این انگیزه و هدف از انجام این کار میباشد . امروزه در جامعه ایران به این شکل جا افتاده که تنها رای موفقیت دانشگاه خوب رفتن و درس خواندن است و اگر هم دانشگاه معتبر نرفتید میتوانید به دانشگاه هایی با اعتبار کم تر بروید و به نوعی این جا افتاده که به هر شکلی که شده و با هر نییت  و انگیزه و مهم نیست به چه شکل  ,  فقط درس بخوانید و بیشتر درس بخوانید اما واقعا این تفکر درست است ؟ یا به عبارت دیگر آیا این تفکر برای همه جواب میدهد ؟ به نظر میرسد قبل از القاء  این تفکر باید مهم ترین نکته بررسی شود و آن هم انگیزه واقعی شخص برای کنکور دادن است!

  

 

 

جایگاه ایجاد انگیزه کنکور برای موفقیت کجاست ؟

به شکل کلی انسان برای انجام هر عملی نیاز به انگیزه دارد و هرچه این عمل سخت تر باشد انگیزه بیشتری نیاز دارد و همینطور هرچه انگیزه فرد برای انجام کار بیشتر باشد سختی آن برای شخص به همان نسبت کم میشود. به همین ترتیب برای کنکور هم نیاز به ایجاد انگیزه درس خواندن وجود دارد و از آن جا که کنکور دادن کار خیلی راحتی نیست و نیاز به مطالعه شدید و انرژی زیاد دارد نیاز به انگیزه هم در این کار به شدت بالا . مشکل آن جا شروع میشود که نیازمندان به انگیزه کنکور و انگیزه درس خواندن در این مورد نه افراد کاملا بالغ بلکه نوجوتنان 17 ساله هستند که نه درک درستی و کاملی  از زندگی و شرایط واقعی جامعه دارند نه درک درسنی از نیازها و خواسته های خود . این افراد عموما حتی از علایق خود هم اطلاعات چندانی ندارند چرا که طی سال ها علایق و استعداد آن ها نادیده گرفته شده و حتی سرکوب  شده .

9k= (318×159)


 بیشتر نوجوانان در این سن نمیدانند چرا درس میخواند و کنکور میدهند و تحت تاثیر خانواده و جمعه این نیاز در آن ها به وجود می آید و حس میکنند حدف از خلقت کنکور دادن و درس خواندن بوده و در واقع بدون درس به پوچی میرسند .  اما این به این معنی نیست که کنکور چیز بدی است . کنکور یکی از راه هاست و به دلیل بسته بودن باقی راه ها این راه شلوغ تر از حالت عادی میباشد و همین امر نیاز به انگیزه کنکور را افزایش میدهد. اما در این مرحله به جای ایجاد انگیزه باید به دنبال علایق و تمایلات فرد گشت و بعد از آن نیاز فرد را بررسی کرد تا بتوان بر اساس آن به فرد انگیزه داد . به عبارت دیگر همه میخواهند کنکور بدهند و اما چرا؟ برای پیدا کردن موفقیت در زندگی؟ برای چشم وهمچشمی؟ برای پول در آوردن؟ ...

 

قبل از انگیزه درس خواندن به دنبال هدف واقعی باش!

همان طور که قبل تر گفته شد همه افرادی که کنکور میدهند علاقه دارند که در آن موفق شوند اما قبل از ایجاد انگیزه درس خواندن برای کنکور باید دید نیاز واقعی افراد چیست؟ برای این که در هر کاری موفق شد باید علاقه و نیاز واقعی کشف شود و این علاقه واقعی جایی نیست جز درون ذهن فرد . کشف کردن این انگیزه واقعی سبب میشود که فرد کاری که با تمام وجود دوست دارد را به بهترین شکل ممکن انجان دهد و در واقع برای این فرد شکست معنی ندارد . این انگیزه واقعی تقریبا هیچ موقع از بین نمیرون و به عنوان یک راهنما و همچنین منبع نیرو برای شما عمل میکند . پیدا کردن این انگیزه میتواند شما را در هر راه سختی جلو ببرد . راه هایی که سختی کنکور در مقابل آن هیچ است.


بیشتر بخوانید :  عدم اعتماد به نفس در کودکان , ریشه ها , دلایل و معایب آن !

اگر انگیزه درس خواندن پیدا نکردیم چیکار کنیم؟

بعضی ممعتقدند که درون خود را گشته اند اما هیچ انگیزه ای برای کاری که میخواهند پیدا نکرده اند . باید گفت که اگر درست درون خود را بگردید همیشه یک علاقه وجود دارد  تقریبا هیچ وقت جواب آن از قبل معلوم نیست و قرار نیست برای همه انگیزه درس خواندن وجود داشته باشد میتوان گفت این افراد به دنبال ایجاد انگیزه کنکور گشته اند نه به دنبال انگیزه واقعی  خود ! . بنا بر این  دوباره و این بار عمیق تر بگردید ! .

اما قبل از بودن یا نبودن انگیزه درس خواندن نکته بسیار مهمی برای این افراد وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد . بیشتر افراد وقتی انگیزه واقعی خود را پیدا نمیکنند خیلی زود تسلیم میشوند و به محیط نگاه میکنند و در محیطی که همه طب کنکور دادن دارند طبیعتا این افراد نیز به سراغ کنکور و دانشگاه میروند اما بدون آن که واقعا تمایل به کنکور دادن داشته باشند . از این گذشته بسیاری از افراد افراد وقتی دنبال انگیزه درونی خود میگردند  از قبل برای آن نتیجه تعین میکنند در این مورد نوجوان کنکوری نه به دنبال انگیزه واقعی خود بلکه به دنبال انگیزه خود برای کنکور دادن میگردد یعنی از قبل تعین کرده که باید کنکور بدهد و به دنبال دلیل آن میگردد حال آن که اصلا کنکور دادن برای این شخص گزینه مناسبی نباشد ! . و در مرحله بعد شخص به دنبال انگیزه ای میرود که ماهیت درستی ندارد به عنوان مثال صرفا برای رقابت . این دسته از انگیزه ها یا مدام بیشتر و قوی تر میشوند و شما هیچ گاه نمیتوانید به آن ها پاسخ دهید و فرد به مرور کاملا نابود میکند و یا به شکل ناگهانی ناپدید میشود و شخص را در میانه راه رها میکند


بیشتر بخوانید :  روش هایی برای درمان انواع کمال گرایی در کوتاه مدت

 

انگیزه کنکور , واقعی یا غیر واقعی ؟

بسیاری از افراد درون خود به دنبال  ایجاد انگیزه برای کار خاصی مثل انگیزه درس خواندن یا انگیزه کنکور میگردند و در این مسیر به دسته خاصی از انگیزه ها بر میخورند . این نوع از انگیزه کاملا در فرد حس میشود اما قابل اعتماد نیست چرا که در آینده میواند برای شخص مشکلات بیشتری را به وجود بیاورد . این دسته از انگیزه ها یا خیلی زود ناپدید میشوند و شما را در نیمه کاری که شروع کرده اید ترک میکنند و حالا باید با پوچی این موضوع کنار بیایید و در حالت دیگر انگیزه فرد مدام قوی تر میشود و تمام توان فرد را میگیرد چرا که این نوع انگیزه بیشتر به شکل یک سم عمل میکند تا یک عامل پیش برنده به همین دلیل این نوع انگیزه باید خیلی زود از بین برود . به عنوان مثال وقتی  فرد صرفا از احساس رقابت به عنوان عامل ایجاد انگیزه کنکور استفاده میکند یا قبل از این که متوجه شود این احساس را گم میکند و یا این احساس رقابت تا آخر عمر دنبال شخص می اید و خیلی قبل از آن که متوجه شود شروع به رقابت با همه میکند 

ممکن است انگیزه واقعی وجود نداشته باشد ؟

همان طور که در قبل تر اشاره شد صرفا علاقه و نیت واقعی میتواند فرد را برای رسیدن به مسیرش هدایت کند و باید انگیزه های مصنوعی برای شروع هر کار دور ریخته شود . برای بسیاری از افراد پیش می آید که وقتی به دنبال هدف ها و علایق خود میگردند چیزی پیدا نمیکنند . بسیاری از افراد به دنبال اهدافی که به آن ها گفته میشود میروند چرا که معتقدند هدف مورد نظر خود را در آینده پیدا میکنند و انجام این کار بهتر از هیچ کاری نکردن است و از هر راهی به دنبال انگیزه درس خواندن برای  کنکور میگردند. آما به هیچ وجه متوجه نیستند که در این موقعیت مهم ترین کار پیدا کردن هدف واقعی میباشد . بسیار ممکن است که با ورود به یک مسیر اشتباه و ادامه آن شانس پیدا کردن علاقه واقعی خود را از دست بدهید و هیچ گاه شانس و یا جرعت خراب کردن یک اشتباه را نداشته باشید . به این افراد باید یاد آوری کرد که برای موفق شدن به هیچ وجه نیاز به دانشگاه رفتن نیست تنها فرمول برای موفقیت در زندگی گوش دادن به صدای درون و انرژی و فرمان گرفتن از آن است بنا بر این به زور به دنبال ایجاد انگیزه درس خواندن برای کنکور در خود نباشید .

 

 

اطلاعات مورد نیاز قبل از شروع ایجاد انگیزه کنکور

برای ایجاد انگیزه کنکور راه های متفاوتی وجود دارد اما همه آن ها برای همه افراد جوابگو نیستند. مهم ترین نکته لزوم این کار میباشد یعنی انگیزه کنکور برای فردی که علاقه ای به کنکور دادن ندارد چه فایده ای میتواند داشته باشد؟ همچنین ممکن است فرد نیت واقعی برای انجام کاری خاص داشته باشد اما با روش اشتباه نه تنها به او کمک نکنید بلکه جلوی پیشرفت اورا بگیرید بنا بر این باید این کار با دقت تمام انجام شود .


بیشتر بخوانید :  درمان دارویی فوبیا چگونه منجر به درمان فوبیا در زمان کم میشود ؟

آیا نیاز به ایجاد انگیزه توسط شما وجود دارد؟

اولین نکته که باید به آن توجه شود این است که این انگیزه کنکور به درد شخص میخورد یا نه ؟ به عنوان کسی که قصد کمک دارد باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد که آیا فرد به این نوع از کمک احتیاج دارد یا نه؟ و آیا شما برای القاء یک تفکر و در این مورد یعنی سعی در فرستادن فرد به دانشگاه و ایجاد انگیزه درس خواندن برای کنکور صلاحیت دارید یا نه؟

به جای انگیزه درس خواندن به پیدا شدن علاقه واقعی فرد کمک کنید

اگر به شکل واقعی قصد کمک دارید باید قبل از ایجاد انگیزه کنکور متوجه شوید که این کار به درد شخص میخورد یا نه. و در بسیاری از موارد با جواب نه مواجه میشوید اما تکلیف چیست ؟ در این موارد فقط به طرف خود کمک کنید تا علاقه خود را و انکیزه خود را از انجام آن کار پیدا کند نهایتا به عنوان کسی که طرفدار کار خاصی مثل ادامه تحصیل در دانشگاه است صرفا اطلاعات خود را در میان بگذارید .

ایجاد انگیزه کنکور با استفاده از اطلاعات درست

در نهایت برای ایجاد انگیزه کنکور وقتی که متوجه شدید شخص مورد نظر به دانشگاه رفتن علاقه واقعی دارد سعی کنید به شکلی که ذهن او را به هم نریزد متوجه نیت او از این کار بشوید برای مثال بعضی از کودکی رویای استاد بودن را دارند , بعضی دوست دارند تا چیزی را خلق کنند و برای آن نیاز به دانشگاه وجود دارد . در مرحله بعد وقتی از نیت فرد آگاه شدید در مواقعی که فرد نیاز به انگیزه درس خواندن دارد آن ها را یاد آوری کنید حتی برای این ایجاد انگیزه میتوانید رویا پردازی کنید و با شخص همراه شوید به این ترتیب میتوانید در جهت درست و بدون آسیب زدن به مسیر زندگی فرد برای او ایجاد انگیزه کنید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد