روانشناسی کاربردی

مقالات و توصیه های کاربردی روانشناسی

روانشناسی کاربردی

مقالات و توصیه های کاربردی روانشناسی

علل ضعف حافظه کوتاه مدت در کودکان چیست ؟ تقویت حافظه کوتاه مدت با مواد غذایی

چقدر در مورد درمان فراموشی حافظه کوتاه مدت اطلاع دارید ؟ از دست دادن حافظه کوتاه مدت چه مشکلاتی را میتواند به وجود بیاورد ؟ علل ضعف حافظه کوتاه مدت در کودکان چیست ؟ بهترین دارو برای تقویت حافظه کوتاه مدت و خوراکی تقویت حافظه کوتاه مدت چیست ؟ احتمالا برای شما هم پیش آمده که یک موضوع را به سرعت فراموش کنید و در به خاطر آوردن آن دچار مشکل شوید حافظه کوتاه مدت که به آن حافظه کاری نیز گفته میشود یکی از مهم ترین بخش های مغز است که بدون آن هیچ چیز در حافظه بلند مدت باقی نمیماند دراین مقاله به شما راه هایی برای بهبود کارایی و تقویت حافظه کوتاه مدت یاد  میدهیم علت فراموشی حافظه کوتاه مدت و بلند مدت میتواند تا حدودی مشابه باشد در همین رابطه ....

short-term-long-term-memory-loss.jpg (496×347)

 

 

لزوم تقویت حافظه کوتاه مدت و کاربرد های آن چیست ؟

حافظه کوتاه مدت یا short memory، بخشی از حافظه است که اطلاعات دریافتی از طریق حواس 5 گانه را به مدت کوتاه در خود ذخیره می کند. به حافظه کوتاه مدت چرک نویس مغز می گویند، یعنی برای آن که اطلاعات ورودی در ذهن بماند، باید با روش‌هایی آن‌ها را به حافظه بلند مدت منتقل کنید. اختلال در این روند نوعی زوال عقل محسوب می‌شود.

 images (259×194)

از حافظه کوتاه مدت در مواردی مثل حفظ کردن یک شماره تلفن، بخاطر سپردن یک قرار تماس یا اطلاع دادن یک خبر به دیگران استفاده می شود. این اطلاعات به سرعت فراموش می شوند، مگر اینکه کدی از آن را در حافظه بلند مدت ثبت کنید

 

چه زمان دچار ضعف در حافظه کوتاه مدت میشویم؟

از آنجایی که مغز عضو بسیار پیچیده‌ای است، شناسایی دقیق علل ضعف حافظه کوتاه مدت در افرادی که علائم ضعف حافظه را دارند، زمان می‌برد. هنگام آزمایش حافظه کوتاه مدت، پزشکان عموما سابقه‌ی پزشکی افراد را بررسی می‌کنند و سؤالات بسیاری می‌پرسند تا حافظه و حالت عمومی ذهنی مراجعان را بررسی کنند. پس از این بررسی، ممکن است نیاز به آزمایش خون باشد تا مشکلات دیگری همچون بیماری تیروئید یا کمبود ویتامین ب۱۲ بررسی شود.

 

بسته به نتایج آزمون اولیه حافظه کوتاه مدت، ممکن است پزشک معالج پیشنهاد تصویربرداری ام. آر. آی یا سی. تی. اسکن از سر را بدهد یا آنکه بخواهد برای بررسی فعالیت الکتریکی مغز، نوار مغز (EEG) بگیرد. در برخی موارد با روش آنژیوگرافی یا «رنگ‌نگاری مخ»، جریان خون در مغز بررسی می‌شود.

 

اگر ضعف حافظه کوتاه مدت بر اثر ضربه‌های شدید روحی باشد،‌ فرد به متخصصانی همچون فعالان اجتماعی یا روان‌شناسان معرفی می‌شود.

 

حدود تقویت حافظه کوتاه مدت را بشناسید

پیشتر مشخص شده بود که ظرفیت حافظه کوتاه مدت، شامل 7 بخش اطلاعات یک موضوع می باشد. یعنی مثلا تا یک شماره 7 رقمی در آن ذخیره خواهد شد و اگر ثبت نشود، فراموش می‌شود. اما آخرین تحقیقات نشان داده که ظرفیت حافظه کوتاه مدت در عصر حاضر به 4 داده کاهش پیدا کرده است. یکی از دلایل آن را ظهور لوازم الکتریکی، مخصوصا موبایل‌های هوشمند می‌دانند که به شما اجازه می‌دهد بدون تلاش مغز، اطلاعات را سریعا ثبت کرده و دیگر نیازی به یاد سپردن نداشته باشید. همین مسئله موضوع تقویت حافظه را پررنگ‌تر کرده است.

 

تقویت حافظه کوتاه مدت به وسیله عادات روزانه

فقدان و تضعیف حافظه کوتاه مدت می تواند بسیار ناراحت کننده و شرم آور باشد؛ طبیعتا شما نیز می خواهید از ضعیف تر شدن آن جلوگیری کنید. روش های اثبات شده زیادی برای بهبود سلامت مغز و در نتیجه تقویت حافظه کوتاه مدت وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها پرداخته ایم.

 

ا اصلاح رژیم عذایی و حافظه کوتاه مدت

خوردن مقدار زیادی میوه و سبزی تازه، پروتئین های خالص و کاهش مصرف چربی، نمک و شکر توصیه می‌شود. شکر سفید، مضرترین ماده برای حافظه است و حتی به عنوان یکی از علت های اصلی آلزایمر نیز شناخته می شود.

 

خوراکی های سرشار از امگا 3 مثل ماهی، سویا و گردو به شدت برای تقویت مغز و حافظه مفید هستند. خوردن پنیر بدون گردو، به دلیل نیاز پنیر به فسفر برای هضم شدن، می‌تواند به جای تقویت عملکرد حافظه را مختل کند.

 

نوشیدن آب به مقدار زیاد، برای سلامت بدن و مغز بسیار ضروری است. تحقیقات نشان داده که کم آبی باعث انقباض مغزی شده و بر حافظه کوتاه مدت، تمرکز و هوشیاری تاثیر منفی می گذارد. پس برای تقویت حافظه آب بنوشید.

 

شکلات هایی که از کاکائو و قهوه تولید می شوند، چه به صورت گرم و چه سرد می تواند به بهبود فوری حافظه کوتاه مدت کمک کند. بهترین نوع آن، شکلات های تلخ و دارک است.

 

زنجبیل، گیاه جینسینگ و نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه و چای نیز به تقویت حافظه کوتاه مدت کمک می کنند.

 

نیکوتین، یکی از بحث برانگیزترین تقویت کننده های حافظه کوتاه مدت است، اما شاید در صورتی که به شکل هایی غیر از سیگار مصرف شود، بتواند به حافظه کوتاه مدت کمک کرده و به سلامت نیز آسیب نزند.

 

سلامت جسمی و بهبود حافظه کوتاه مدت

ورزش منظم و روزانه، یک سبک زندگی کلیدی برای داشتن یک حافظه خوب است. حتی 20 دقیقه ورزش روزانه نیز ایده آل می باشد، نیاز به حرکات سنگین نیست. پیاده روی در طبیعت، ورزش های هوازی و آرام بخش مثل یوگا نیز عملکرد حافظه را تقویت می کند.

 

وضعیت جسمی خود را کنترل کنید. دیابت، فشار خون بالا، مشکلات تیروئید و سرطان ها، حافظه کوتاه مدت شما را تخریب می کنند.

 

اختلالات روانی مثل افسردگی به دلیل از بین بردن تمرکز شما، روی حافظه کوتاه مدت تاثیر منفی می گذارد. پس یرای تقویت حافظه کوتاه مدت خود باید به رفع مشکلات روانی به کمک مشاوره روانشناسی بپردازید.

 

اصلاح سبک زندگی و تقویت حافظه کوتاه مدت

سبک زندگی و یا شغل هایی که مشغله های فکری زیادی برای شما ایجاد می کنند، باعث می شوند تمرکز کمتری داشته باشید؛ در نتیجه هجوم اطلاعات حافظه کوتاه مدت تان را تخریب می کند.

 

7 الی 8 ساعت خواب شب، مهم ترین عاملی است که برای سلامت جسم و مغز شما ضروری می باشد. کمبود خواب حافظه، خلاقیت، قضاوت و توجه شما را مختل می کند. در هنگام خواب، مغز خاطرات و اطلاعات ذهن شما را مستحکم و تقویت می کند. کمبود خواب به شدت از میزان اطلاعاتی که می تواند در حافظه کوتاه مدت نگه داشته شود می کاهد. اختلالات خواب مثل آپنه خواب یا وقفه تنفسی نیز یکی از اصلی ترین دلایل مشکلات خواب و تخریب حافظه کوتاه مدت می باشند.

 

برای تقویت حافظه کوتاه مدت استرس را کم کنید!

استرس، عملکرد مغز شما را تا سطح DNA نیز کاهش می دهد. حافظه کوتاه مدت را تخریب کرده و سلامت جسمانی را نیز به خطر می اندازد. در صورت داشتن علائم استرس، باید فورا برای درمان استرس اقداماتی را در پیش بگیرید.

 

 

 

روش هایی برای استفاده از تمام ظرفیت حافظه

داشتن یک حافظه خوب، چندان تحت تاثیر ژنتیک نبوده و بیشتر مهارتی آموختنی است. شما با برخی از تکنیک ها و ترفندها می توانید حافظه کوتاه مدت خود را بهبود دهید.

 

نوشتن راهی برای تقویت حافظه کوتاه مدت

عمل نوشتن با درگیر کردن تمرکز و حافظه، به شما در به خاطر سپردن اطلاعات کمک می کند. توجه داشته باشید نوشتن با کاغذ و خودکار خیلی مفیدتر از تایپ کردن با وسایل الکترونیکی است. قلم قدرتمند تر از صفحه کلید می باشد. نوشتن برای کاهش استرس نیز موثر می باشد.

برای حافظه خود طعمه بگذارید

اگر می خواهید و نیاز دارید تا چیزی را یاد بگیرید، چند واقعیت اساسی و نکته مهم را درباره آن موضوع به خاطر بسپارید. این گونه مغز شما برای یادگیری اطلاعات جدید و بیشتر از آن موضوع چسبنده می شود. مثلا برای به خاطر سپردن معنی کلمه ستبر (بزرگ و سفت) یک تبر بزرگ را تصور کنید که سنگ را نمی تواند بشکند.

 

تقویت حافظ کوتاه مدته با صحبت با صدای بلند

چیزی که می خواهید یاد بگیرید یا به خاطر بسپارید را چند بار با صدای بلند برای خود تکرار کنید. این ساده ترین اقدام برای بالابردن ظرفیت حافظه کوتاه مدت است.

 

 

تقویت حافظه با تقسیم داده ها

تقسیم داده های وسیع به قسمت های کوچک تر، راحت تر در حافظه می ماند. مثلا می توانید کد پستی یا یک شماره را به قسمت های مختلف تقسیم کنید. همان کاری که به طور ناخودآگاه در شماره های موبایل می کنید. بجای مثلا 09121231234 بخوانید 1234-123-0912.

 

بازی‌های تقویت حافظه کوتاه مدت را امتحان کنید

چند شیء را روی میز بگذارید و تلاش کنید در مدت ۳۰ ثانیه آنها را به خاطر بسپارید، سپس اشیاء را از روی میز بردارید و در مدت ۳۰ ثانیه نام اشیائی را که به خاطر می‌آورید، بر روی تکه‌‌ای کاغذ بنویسید. همچنین می‌توانید جدول‌ حل کنید، سودوکو کار کنید یا آنکه مطالب عمومی بخوانید.

 

 

تقویت حافظه کوتاه مدت با تفکیک مشکل حواس پرتی با فراموشی

بسیاری از مواقع، ممکن است حواس پرتی را با اختلالات حافظه اشتباه بگیرید. در صورتی که حواس پرتی با مشکلات حافظه متفاوت می باشد. برای مقابله با حواس پرتی در لحظه روی کاری که دارید انجام می دهید تمرکز کنید. به فردا و به دیروز فکر نکنید. در حال، زندگی کردن باعث تقویت حافظه و افزایش توانمندی شما در یادگیری و یادآوری اطلاعات شود. همچنین تکنیک ذهن آگاهی به شما یاد می دهد چگونه در زمان حال باقی بمانید، اینگونه به باعث تقویت حافظه تان نیز می شود.

 

 

سد راه تقویت حافظه کوتا مدت چیست ؟

مواد مخدر مثل ماری جوانا یا گل، کوکائین، هروئین و متامفتامین ها در تخریب حافظه نقش دارند. کاهش و ترک استفاده از مواد مخدر و الکل، یکی از بهترین راه های تقویت حافظه کوتاه مدت می باشد. همچنین داروهای ضد اضطراب مثل بنزودیازپین ها، داروهای ضد افسردگی و دارو های مسکن به دلیل متوقف کردن ترشح استیل کولین که کاملا مرتبط با حافظه و یادگیری است، یکی از دلایل تخریب حافظه کوتاه مدت می باشد. پس برای تقویت حافظه خود باید ابتدا تاثیر مواد بر ذهن‌تان را بدانید.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد